Význam 500 metrového úseku

Pre komunitu veslárov na vode je bežným meradlom tempa zvyčajne “čas na 500 metrov”, ktorý môže byť presnejšie definovaný ako “čas, za ktorý zaveslujete 500 metrov”. Tento tradičný merač tempa sa začal používať aj v halovom veslovaní a teraz ho používa väčšina veslárov na veslárskych trenažéroch. Ale čo to znamená? Prečo sa to používa? Aké sú iné možnosti? Odpovieme vám.

Je to úplne jednoduché
Jedná sa o spôsob akým bežci rozprávajú o svojom tempe. Ak môžete zabehnúť 6 minútový kilometer (čo sa môže zapísať ako 6:00/kilometer), je to rýchlejšie ako 8 minútový kilometer (8:00/kilometer). Bežci hovoria o “čase na kilometer”, zatiaľ čo veslári hovoria o “čase na 500 m”. Čím menšie číslo, tým je čas kratší a tým rýchlejšie sa pohybujete.

Prečo si veslári zvyknú rozdeľovať tréningy na 500 metrové úseky namiesto na kilometre? Olympijskou súťažnou vzdialenosťou vo veslovaní je 2000 metrov. Mnohí športovci si v mysli rozdelia túto 2000 metrovú vzdialenosť na štyri 500 metrové úseky. Pretekárske stratégie sa môžu od seba líšiť, ale zvyčajne tieto štyri časti predstavujú: šprint na začiatku, potom 1000-1250 metrov “pretekárskym tempom” (rýchly ale udržateľný výkon) v strednej časti a 250-500-metrový šprint do cieľa.

Veslári na vode často posudzujú svoje zlepšenie na základe času, ktorý dosiahli na 500 metrovom úseku, keďže tento sa používa pri pretekoch. Napríklad, ak chcete rozdeliť osem minút v 2-kilometrovom preteku, potom sú tréningy zvyčajne robené tempom 2:00/500 m. Takéto meranie sa stane pre vás samozrejmé a precíznejšie s praxou. Pri tréningu na intenzitu, sa veslári budú snažiť veslovať rôzny počet ťahov za minútu týmto tempom (na výkonnostnom monitore sú to ť/m).

Ale ak vám tempo nie je veľmi jasné, výkonnostný monitor na veslárskom trenažéri Concept2 vám poskytuje množstvo ďalších možností zobrazenia a merania vášho výkonu. Ak si na monitore nastavíte kalórie, potom čím rýchlejšie budete veslovať, tým viac kalórii spálite. Watty predstavujú vašu vynaloženú energiu a môžu sa porovnávať s inými cvičeniami ako napríklad s bicyklovaním.

Akým tempom môžete alebo by ste mali veslovať? S praxou budete môcť meniť svoje tempo pre rôzne vzdialenosti. V ideálnom prípade, by vaše tempo malo byť rýchlejšie na kratšie vzdialenosti než pri dlhších tréningoch.

Akýkoľvek ukazovateľ merania použijete, opakovanie tréningov s danou meracou jednotkou vám prinesie pocit dôvernej známosti. Čoskoro si uvedomíte aké to je veslovať tempom 1:45/500 m alebo urobiť 800 wattový záber alebo ako vás uspokojí spálenie 450 kalórii. Typ meracej jednotky môžete kedykoľvek na monitore zmeniť, aby ste zistili, ktorý ukazovateľ vám vyhovuje najviac.

Tempo na 500 m na monitore PM5

Autor článku: Meredith Breiland