Sedadlo na veslárskom trenažéri nie je len na okrasu

Súťažné veslovanie sa od tradičného veslovania na lodi líši tým, že sa pri ňom používa pohyblivé sedadlo. Fixné sedadlo obmedzuje pohyb veslára iba na vykonávanie krátkych záberov a na zapojenie výlučne rúk a trupu. Pri použití pohyblivého sedadla sa môžu do záberu zapojiť aj nohy a loď sa môže poháňať dlhšími zábermi. Vďaka sediacej polohe je veslovanie športom, ktorý je šetrný ku kĺbom a preto prístupnejší pre rôznych ľudí bez ohľadu na ich schopnosti a hmotnosť.

Pri cvičení v sediacej polohe sa zapájajú do pohybu aj sedacie svaly, na ktorých sedíte.

Ako sa má správne sedieť na sedadle?
Je dôležité, aby ste pri veslovaní nemali oblečený voľný odev, ako sú napríklad dlhé tričká alebo šortky, ktoré by sa mohli zachytiť do spodnej rolovacej časti sedadla.

Zabezpečte, aby sa deti, zvieratká a vaše prsty nedostali do kontaktu s touto časťou sedadla. Spodná rolovacia časť sedadla pri neopatrnom zaobchádzaní môže spôsobiť zranenie.
Sedadlo poskytuje pri veslovaní stabilnú platformu, a preto by ste sa mali na ňom pohodlne vycentrovať.
Ak sedíte príliš vpredu čo vzadu, alebo viac na jednej zo strán, môže to spôsobiť nestabilitu. Pri sedení by ste mali byť uvoľnený. 

Jednou z bežných chýb je „zošmyknutie sa zo sedadla“, čo sa stáva hlavne vtedy, keď veslár začne veslovať rýchlejšie a s väčšou silou. V takomto prípade môže skončiť doslova mimo sedadla a to na koľajnici. Týmto sa preruší veslársky záber, čo poukazuje to na niekoľko možných chýb v technike veslovania:

  1. “Vystrelenie po koľajnici”- toto spôsobí, že sedadlo sa posunie príliš rýchlo a veslár ostane pozadu. V tomto videusi môžete pozrieť niekoľko spôsobov ako počas záberu koordinovať zapojenie nôh, chrbta a rúk.
  2. Pri odrážaní sa nohami od opierok chodidiel je dôležité, aby bol rozmach horizontálny. Akýkoľvek vertikálny pohyb môže spôsobiť, že sa zošmyknete zo sedadla a posuniete ho dozadu. Skontrolujte či máte chodidlá umiestnené na opierkach správne, teda nie príliš nízko, aby ste sa nevytláčali smerom nahor.


Aby bol pohyb sedadla hladký a aby sa predĺžila životnosť sedadlových valčekov, udržujte koľajnicu a sedadlové valčeky čisté. Stačí ich pravidelne pretrieť handrou. Čierna usadenina na koľajnici naznačuje opotrebovanie sedadlových valčekov. To je normálne. Sedadlové valčeky sú časťou, ktorá sa opotrebuváva a po určitom čase je potrebné valčeky vymeniť. Keď cítite, že sedadlo sa nepohybuje hladko, nastal čas ich vymeniť.

Aktuálny dizajn sedadla na veslárskom trenažéri Concept2 je výsledkom rozsiahleho testovania a spätnej väzby od užívateľov. Hoci toto sedadlo väčšine zákazníkov vyhovuje, spoločnosť Concept2 si uvedomuje, že niektorí zákazníci môžu mať nejaké otázky ohľadne vhodnosti sedadla.

Prečo je sedadlo nepohodlné?
Pri veslovaní väčšinu vašej telesnej váhy znáša sedacia časť tela a popritom tiež slúži ako ústredný bod pre veslársky záber. Okrem toho, sedacie svaly musia počas záberu pracovať, zatiaľ čo na nich sedíte. Je to náročné!

Sedadlo na Concept2 veslárskom trenažéri bolo navrhnuté tak, aby unieslo váhu veslára a zároveň umožňovalo aj zdravý obeh. Takisto bolo navrhnuté tak, aby vyhovovalo pestrej škále zákazníkov – od olympijských športovcov až po pacientov absolvujúcich kardiovaskulárnu rehabilitáciu. Sedadlo vyhovuje väčšine zákazníkov, ale nájdu sa aj takí, ktorí sa na ňom necítia až tak pohodlne.

Čo môžem urobiť preto, aby bolo sedadlo pohodlnejšie
Robte strečing! Dbajte na správne zahriatie sa. Pri dlhšom veslovaní, v prípade ak nepretekáte, skúste sa mimo trenažéra ponaťahovať po zhruba každých 20 minútach.
Pozrite si naše video správnej veslárskej techniky. Ak sa vo fáze dotiahnutia nakláňate príliš veľmi dozadu, môžete tým zvyšovať tlak na kostrč. Skúste sa posunúť na sedadle o pár centimetrov viac dopredu alebo dozadu. Keď sa počas tréningu mierne posuniete na sedadle, môžete tým zmierniť tlak v danej oblasti.
Otestujte ako sa vám vesluje v rôznych šortkách. Veslárske šortky sa môžu líšiť od seba gramážou a štýlom; niektoré šortky majú dvojitú vrstvu, semiš alebo vypchávku pre extra komfort.
Upravte si opierky na chodidlá. Mali by byť nastavené tak, aby popruh prechádzal cez nárt vášho chodidla. Ak sú vaše chodidlá príliš nízko, zadná časť vašich stehien môže spočívať tvrdšie na prednej hrane sedadla, čím sa môže zastaviť krvný obeh do sedacej časti tela. Ak ste menej flexibilný alebo mohutnejší, možno budete kvôli komfortu potrebovať aby boli vaše chodidlá umiestnené o trochu nižšie. Ak veslujete v ponožkách, opierky na chodidlá by ste si mali nastaviť trochu vyššie ako keď veslujete obutý.
Finančne nenáročnou alternatívou je bublinková fólia – jedna alebo dve vrstvy. Počas cvičenia môže síce trochu praskať, ale vydrží dosť dlho kým stratí všetky bublinky. Veslári ju zvyknú používať napríklad aj počas veslárskych maratónov.
My ponúkame neoprénovú samolepiacu podložku na sedadlo, ktorá sa dá ľahko pripevniť a odstrániť. Slúži na pohodlnejšie sedenie pri veslovaní na dlhé trate. Podložka je vyrobená z kvalitného materiálu a je špeciálne ergonomicky tvarovaná.